Greva de aproape o lună a transportatorilor din Hexagon a pus pe butuci sistemul feroviar de transport marfă. La fel, și plecările în masă ale docherilor au lăsat companiile de profil ale celui mai mare producător de cereale din Uniunea Europeană (UE) să se descurce cum pot, să-și aducă marfa în porturi și să și-o încarce pe nave într-o perioadă de cerere intensă pe piața internațională.
Exportatorii de cereale s-ar putea confrunta astfel cu o lipsă de materie primă în a doua jumătate a lunii ianuarie, în cazul în care grevele vor continua, au afirmat voci autorizate ale Soufflet, unul dintre cei mai mari traderi francezi, citate de Reuters.
„Există dificultăți în alimentarea silozurilor din porturi. Dacă tendința aceasta neplăcută va continua, riscăm să înregistrăm minusuri”, a menționat Jean-Francois Lepy, șeful diviziei de trading Soufflet Negoce.
Până în prezent, companiile care activează în sectorul cerealelor au reușit să mențină un ritm constant de încărcare a vaselor prin strategia de acces la stocurile disponibile în zonele vecine porturilor și prin contractarea serviciilor de transport auto.
Transporturile pe camion au venit la pachet cu majorări de costuri, în condițiile în care acestea sunt mai scumpe decât cele pe calea ferată. În plus, febra achiziției cerealelor a dus la o creștere de preț la vânzători.
Președintele Soufflet, Jean-Michel Soufflet, a declarat reporterilor prezenți recent la o conferință de specialitate că 23 de trenuri care pot transporta câte 1.200 tone de cereale fiecare au fost oprite la sfârșitul săptămânii ca urmare a grevelor.
Pe de altă parte, Jean-Francois Loiseau, șeful cooperative agricole Axereal, a anunțat pe Twitter că nu mai puțin de 120 de astfel de trenuri de marfă au fost oprite.
Companiile de cereale spun că au nevoie de circa 40 de camioane să transporte aceeași cantitate de cereale cât ar căra un tren specializat. Încărcat, o astfel de garnitură poate transporta 1.200 de tone.
Barjele oferă o alternativă mai ieftină la soluția transportului rutier, însă acestea nu reprezintă o opțiune în anumite regiuni, în timp ce exportatorii se confruntă încă cu probleme la încărcare, pe fondul lipsei de forță de muncă în docuri.
De joi, toate transporturile sunt blocate în porturile Rouen și La Pallice, cele mai importante huburi de export de cereale din Hexagon, ca urmare a grevei docherilor. Abia luni, 13 ianuarie 2020, lucrurile s-ar mai putea liniști.
Senalia, un operator de stocare și încărcare din Rouen, a precizat prin reprezentanții săi că problema cu exporturile de cereale va fi mult mai vizibilă în primăvară, dacă stocurile existente în apropierea porturilor se vor epuiza, iar firmele vor opri livrările până în sezonul următor.
Exporturile de grâu moale ale Franței au atins cel mai mare nivel al ultimilor șase ani în luna decembrie a anului trecut, în ciuda grevelor.
FranceAgriMer, agenția specializată agricolă a Franței, previzionează, de asemenea, o majorare de până la 25 la sută a volumelor comerțului peste graniță, în sezonul de vânzări 2019-2020 față de anul comercial anterior și care se termină la data de 30 iunie, și care ar atinge un total de 12,2 milioane tone de grâu.